Itt
ne, elautonómiázgatunk a vasárnapi mise után egy pohár köményes
ízesítésű, eszencezett szesz mellett, és megállapítjuk, hogy
nincs ez így rendjén... a májunk nem bírja az eszencet... a
gyomrunk meg a politikát.
Mi
van, ha van?
Senki
nem mondta, hogy van... azt sem, hogy nincs, de pur hipotetice tegyük
fel, hogy van egy – pestiesen mondva – RMDSZ-hez közel álló,
jelentéktelennek egyáltalán nem mondható tőke (Egy kicsit marxi,
de csak annyira, amennyire marxi lehet valami, ami közel áll az
RMDSZ-hez ugye.) Persze lehet, hogy nincs is... de mi van, ha van? Ha
meg nincs, akkor a Föld tulajdonképpen lapos és négy teknősbéka
tartja a hátán. S
ha már feltételesen van, akkor feltételesen akkora lehet, mint az
elmúlt 23 év során Hargita megyéből eltűnt erdők
gömbfa-anyagban köbözve, nyersanyagárba megszámítva nemzetközi
piacilag. Én cirka erre tenném...
Tehát
van tőke, van annak mérete és kénytelenek vagyunk axiomatikusan
elfogadni, hogy ez a tőke viselkedik valahogyan... van neki
bihév-je... és ebben nem különbözik a többi magafajtától:
mozgásban kíván maradni és gyarapodni szeretne.
Ha
sikerül válaszolni arra a kérdésre, hogy az elmúlt több mint
két évtizedben milyen módon kívánt mozgásban maradni és
gyarapodni ez a felhalmozott tőke (ami egy kicsit marxi, de csak
annyira, amennyire marxi lehet valami, ami közel áll az RMDSZ-hez
ugye), hosszú sor, eleddig magyarázat nélkülinek látszó
kérdésre sikerül majd válaszolni. Tény, hogy ez a tőke
mozgatóinak töketlenségéből kifolyólag képtelen a szabad piac
szabályai szerint gyarapodni és mozgásban maradni... ezt a tőkét
intervenciósan, mindig kormányzati döntésekkel kell pátyolgatni
és mozgásban tartani. Ugyanis a normál tőke szabadpiaci
szerepeltetése kockázattal jár, folyamatos fejlesztést igényel,
ahhoz pedig tudás kell, egyszóval macerás... míg az
intervenciósan mozgásban tartott tőkéhez csupán politikai
legitimáció... az pedig Székelyföldön beszerezhető, de persze
nem árt egy a mindenkori román kormányhoz közel álló
nyelvhadsereg sem.
Az
Almási barlanghasonlat és a vlöhicai kohó Prométeuszai
Mi
székelyek, továbbra is féljük azt a fogalmat, hogy „román”.
Mi mindentől visítunk, ami román... nem akarjuk megismerni, nem
akarjuk megérteni, egyáltalán nem akarunk érintkezni vele. Sem
kilencvenöt, sem pedig huszonhárom esztendő alatt nem kezdtünk
semmit a „román” fogalom által okozott frusztrációinkkal,
mert nemhogy megoldani de még artikulálni sem tudjuk a
problémánkat. Persze, hogy nem tudjuk artikulálni, mert nálunk
még mindig büszkeségi kérdés, népnemzeti kollektíve natív
hülyeség a román nyelv nem ismerete.
És
egyben piac... Románia egyik legnagyobb üzletága a székelyek
félelme, frusztrációja és tájékozatlansága. Mert jó nekünk
azt hinni, hogy Bukarest az nem délen, hanem lent van... a pokol
bejáratához közel, ahol háromlábú, háromszarvú mutánsok
élnek emberek helyett, ahol megszűnnek a civilizáció
játékszabályai... és ahová nekünk, fiataljaink soraiból
szelektált és kontraszelektált egyedeket kell küldenünk, akik
onnan havonta elhoznak egy kis tüzet a mi vlöhicai kohónkba. Mert
mi azt gondoljuk, hogy az egyetlen élhető hely, már-már földi
mennyország az Székelyföld, melynek Prométeuszai havi
sajtótájékoztatón arról számolnak be, hogy képviseleti
munkájuk során, soron kívül, óriási harcok árán, miként
sikerült pénzt szerezni a csíkszentretteneti Guruzsházi Jögöcse
emlékplakettjére. És pénzt szerezni mindenre, ami egy kicsit
elvakít és segít késleltetni a valósággal való keserű
szembesülést. Hát ugye, hogy be kell szarnia az emberfiának. Ha
viszont engem kérdeznek... szerintem ezek az emberek, a mi
képviselőink alapvetően bukarestiek, akik időnként hazajönnek
egy kis tüzet érő hazugsággal és visszamennek aranyat érő
legitimációval, ami végső soron a mi tájékozatlanságunk és a
tájékozatlanságba való beletörődésünk produktuma.
A
feltételezhetően létező, RMDSZ-hez közel álló tőke (ami egy
kicsit marxi, de csak annyira, amennyire marxi lehet valami, ami
közel áll az RMDSZ-hez ugye.) számára ez az ideális állapot.
Székelyek,
a társadalmi szerződés és Baba Mária
Mi
a mi társadalmi szerződésünk? Az a hajlandóság, hogy bárkinek
fizetünk szavazatunkkal vagy napi nélkülözéssel, aki nem mondja
szemünkbe, hogy tudásunk szart sem ér, munkamorálunk a béka
segge alatt van. Bárkinek bármit fizetünk, aki mondókáját úgy
kezdi, hogy „ti vagytok a legjobbak, a legokosabbak csak titeket a
nagyromán többség kizsákmányol és szíja a véreteket...” Ez
minket lázba és izgalomba hoz, olyannyira, hogy nem is vagyunk
kíváncsiak a valóságra. Hát ez a mi nemzeti G-pontunk.
Miközben
ott tartunk, hogy Székelyföldet Románia „szegény” besorolású
Hargita és Kovászna megyéje alkotja, az adózási fegyelmünk
példás épp csak az összeggel van egy kis gubanc. Autonómia
szempontjából viszont majdhogynem teljesen mellékes, hogy
Székelyföld el tudná-e tartani magát vagy sem. A kérdés
teljesen másképp tevődik fel: az RMDSZ-hez közel álló tőke
képes lenne-e fennmaradni és gyarapodni autonóm Székelyföld
határain belül, vagy képes lenne-e Székelyföld határain kívüli
prériken a szabad piac szabályai szerint megélni és
újratermelődni? Aligha. Az RMDSZ-hez közel álló tőke (ami egy
kicsit marxi, de csak annyira, amennyire marxi lehet valami, ami
közel áll az RMDSZ-hez ugye) létének alapfeltétele, hogy a
székelyeknek ellenségekre utaló árnyak jelenjenek meg a barlang
falán... hogy definiálható és mérhető legyen a szar, amiben
vagyunk különben értelmezhetetlen lenne a kivezető út négyévente
gondosan frissített illúziója. Minél sötétebbek a
hétköznapjaink, annál nagyobb szükségünk van az illúziókra...
ugyanakkor annál élesebbek az árnyak is a falon.
Tehát
világos ugye? Az RMDSZ-hez közel álló tőke (ami egy kicsit
marxi, de csak annyira, amennyire marxi lehet valami, ami közel áll
az RMDSZ-hez ugye) számára úgy kell Bukarest, mint egy darab
kenyér... ennél fogva több magyarázatra nincs is szükségem, ne
tessék hosszasan részletezni kisebbségvédelmi argumentumok mentén
(mi van, én nem lehetek nyelvileg nagyonhülye?), hogy az RMDSZ
miért marad távol az autonómiatüntetéstől. Minden olyan
törekvés, ami e tőke legitimációs hátországát egy picit is
függetlenítené Bukaresttől az halálra van ítélve...
Az
én autonómiám - hogy legyen köztünk valami
Segédfogalom
bevezetése szükségeltetik: a nemlopási hajlandóság populációs
határértéke (NHPH): ami nem más mint az a legnagyobb társadalmi
csoport amelybe egy egyén beletartozik és még nem hajlandó lopni
tőle. Példát mondok: gyűjtést szervez az utca köztéri
szemeteskukák vásárlására. Gizi gyűjti a pénzt és
maradéktalanul elszámol vele. A program sikerén felbuzdulva az
egész falu gyűjtést szervez... ugyanaz a Gizi gyűjti a pénzt és
maradéktalanul elszámol vele viszont a kukagyártó két kuka árát
visszajuttatja Gizinek, mondani sem kell, hogy azt a két kukát soha
a büdös életben nem szerelték fel középtízen. Na kérem szépen
Gizi NHPH-ja az utcai szomszédság. Pénzben kifejezhető társadalmi
szolidaritása ennél tovább nem hord.
A
problémák akkor kezdődnek, amikor az egyén NHPH-ja kisebb, mint
az a társadalmi egység, amelynek pénzével tisztségi hatáskörből
kifolyólag rendelkezik – lásd Gizi és az egész falu esete.
Nos
momentán egy olyan országban élek (Egyesült Királyság), ahol a pénzekért felelős
emberek NHPH-ja messze nagyobb annál a csoportnál, amelynek
pénzével rendelkeznek. Emitt például a híres angol egészségügyi
rendszer, az NHS... ahol az első tüsszentésre az igen magas
NHPH-val bíró angol dokik nem írnak fel antibiotikumot (még
komámasszony alapon sem, és azért sem mert ezért szép prémiumot
kapnak a gyógyszergyártól), ergo a felnövő nemzedék nem
gyógyszerfüggő és nem csapolja az egészségügyi rendszer
kasszáját, ergo marad pénz kutatásra, marad pénz a kórházak
hatékonyságának növelésére. Egészségesebbek mint mi, és
születésnél várható életkoruk lényegesen magasabb mint a miénk
(ezt csupán a felsorolandó ellenérvek elhárítása végett
mondom).
Tehát az én autonómiám azzal kezdődik, hogy elfogadjuk az NHPH létezését, beismerjük, hogy többségünk NHPH-ja igencsak megkísérthető és intézményesen is beismerjük, hogy óriási szarban vagyunk. És akkor lehet dolgozni a kivezető út megépítésén. Viszont utat csak akkor építünk, ha a pénztárnál ülő fiatalember NHPH-ja kiemelkedően magas és ezt speciel nem Borbély vagy Veresstóy állapította meg róla.
És
az én autonómiám azzal folytatódik, hogy szabályok szerint
fizetünk be és szabályok szerint veszünk ki pénzt a kasszából,
és a kasszát hiba lenne annál nagyobbra méretezni, mint amekkora
általában a térség átlagos NHPH értéke. Nekem nem azért kell
autonómia, hogy egycsapásra fényűzőbben éljek – hiszen egy
bármilyen pénzügyi függetlenedés valószínűleg csődközelbe
sodorná Székelyföldet – hanem azért, hogy egy magasabb szintű
társadalmi szerződés képe (na jó, sznob leszek: reprezentációja)
alakuljon ki a fejekben, ami beékelődik közém a Casa Poporului és
Nea Gigi közé. Miért? Azért mert az elmúlt huszonhárom év során kiderült, hogy Nea Gigi NHPH-ja a saját jó
édes anyjáig sem terjed, a Casa Poporului pedig a válogatott Gigik
gyűjteménye, akik az alacsony NHPH-jukon túl még a körzeti
köpőversenyt is visszakézből nyerik...
Ma
a közéleti székely menőzés nem más, mint annak a képességnek
a bizonygatása, hogy ki tud pénzt „intézni” Bukarestből, ez a
mi nemzeti sportunk, „az intézés”, aminek nagy valószínűséggel
meg volt a helye és szerepe bő 15 esztendővel ezelőtt, de
negyedszázaddal a rendszerváltás után lépni kéne már valamit,
egy kicsit igényesebb nemzeti sportot feltalálni mint az intézés...
mondjuk itthon és fiatalosan beszólni Borbély miniszter úrnak,
amikor annak verespatakozni támadt kedve... csakhogy ötleteket
adjak nemzeti sportokra... de akár eme magasabb szintű társadalmi
szerződés elemeit is összehordhatnánk nemzeti sportilag.
A
mű szignálásának égető vágyától vezérelve, kiváló
tisztelettel,
Orbán
Ferenc
szakács